söndag 4 december 2011

Tre utmaningar-Nya Klara Malmö, BNI Vision by the Sea och Lustra AB

Under den sista månaden har jag fått genomföra några workshop och performens som  har bl.a varit tre stora utmaningar för mig. Med dessa utmaningar har jag upptäckt att förutsättningarna kanske är inte såsom jag önskar men det har givit mig en stor erfarenhet och insikt att jag kan anpassa mig precis efter förutsättningarna men ändå behålla min vision och kärna.

Det första utmaningen var ett uppdrag för gymnasieskolan Nya Klara Malmö där de önskade 3 work-shops á 45 minuter (med 15 minuters paus) för 40 elever och lärare per gång. Dessa förutsättningar hade jag aldrig tidigare arbetat efter. Jag brukar ha 15-20 deltagare per 90 minuter. Jag insåg att detta var en utmaning som skulle utveckla mig. Så jag tackade jag och förberedde mig inför denna förmiddag.

Det gick som en dans. Lärdomen var att det jag förmedlade behövde vara kort och kärnfullt. Svårare än så behövde det inte vara.

Jag har tagit ett stort kliv och kan genomföra en workshop allt från 2 personer till 100 personer, och från 40 minuter till ett par timmar.

Mitt andra utmaning var att tillsammans med musiker Per Sandberg genomföra en 5 minuterspresentation för BNI Vision by the Sea, där jag presenterade mitt företag, vårt koncept och gav medlemmarna prov-smak på en performens på 1,5 minuter. Är det möjligt, ja till musik skapande jag en kalligrafi performens  på 1,5 minuter.

Responsen var att flera blev berörda och kände sinnesfrid. Hur kan det vara möjligt? På 1,5 minuter!


Jag insåg att det jag och Per gjorde var att vi gick totalt in i det vi gjorde med fullständigt närvaro i vår
performens. Jag är helt övertygad att vår totala närvaro spreds som sinnesro över rummet och till publiken.

Det handlar inte om tillgång till stor mängd tid, utan att den korta ögonblick vi har till förfogande förvalta den tiden. Ge till publiken, deltagarna vårt, mitt yttersta där deltagarna och publiken får tillgång till  vårt, mitt totala närvaro.

Jag är inget annat är en länk mellan deltagaren/publiken och upplevelsen/workshops/performens.  Lycklig är jag som får ynnesten att få vara ett verktyg.

Sista utmaning var att vara sam arrangör för fredagsmys på Lustra Utveckling AB vara med Japansk aftorn , där vi dekorerade rummet, höll i dropp in workshops och spelade japansk musik samtidigt som det minglades. Deltagarn kom och gick samtidigt som man småpratade. Så mycket gick på spontanitet och ögonblickar.

Vår utmaning var att förmedla en japansk anda i en mingel. Och det underbarast var att det gick oerhört fint och det gav oss också för underbar härliga möte med enskilda personer. Här fick vi tänka om från grupp till individ i grupp.

Med oss fick vi en ny erfarenhet att det är fullt möjligt att ha en japansk tema på mingel event.

Dessa utmaningar öppnar  nya idéer för möjlighet för mig att sprida japansk kultur som ett verktyg till utveckling, välbefinnande och kulturupplevelse.

1 kommentar:

  1. Så fint att få ta del av detta.Tack för att du delar med dig. Önskar dig ett Gott nytt år!
    Elisabeth

    SvaraRadera