söndag 2 december 2012

Cosplay som ett subkultur kontra kunskaps källa

Jag fascineras av den japanska cosplay subkulturen, en subkultur som väcker inom mig nya funderingar och tankar.

Cosplay har sitt ursprung från Japan. I Tokyo har det skapats en stark ungdomskultur med en blandning av tradition och ungdomsfrigörelse. 
Cosplay är att man  gestaltar en rollfigur som finns i olika japanska medier, manga tidskrifter, filmer eller dataspel.

Cosplay som ett subkultur kontra kunskaps källa 
Med tradition innebär att manga är inte en ungdomskultur såsom det är i Sverige. Här hos oss är det bara barn , ungdomar o möjligtvis nördar som läser manga. I 

Jag fascineras av den japanska cosplay subkulturen, en subkultur som väcker inom mig nya funderingar och tankar.

Cosplay har sitt ursprung från Japan. I Tokyo har det skapats en stark ungdomskultur med en blandning av tradition och ungdomsfrigörelse. 
Cosplay är att man  gestaltar en rollfigur som finns i olika japanska medier, manga tidskrifter, filmer eller dataspel.

Med tradition innebär att manga är inte en ungdomskultur såsom det är i Sverige. Här hos oss är det bara barn , ungdomar o möjligtvis mördar som läser manga. I Japan är manga utspridd över åldrar, kön och yrke. 
De flesta läser manga.  

Däremot att klä ut sig till rollfiguren är det bara ungdomar som gör det i Japan. O jag tror att det handlar om en ungdomsfrigörelse. I sina kostymer får dessa ungdomar kliva in i en annan värld, en värld där varken föräldrar, lärare eller vuxna styr. Ungdomarna kan känna sig fria o välja precis vilken karaktär de vill o uttrycka andra sidor av sig själva.  De går in i en värld där de själva får utforska utan vuxnas inblandning. 

Många av oss vuxna kan tycka denna subkultur är märkligt, eller vi kan förfäras över ungdomarnas utsmyckning. Kanske beror det på att vi verkligen inte förstår denna subkultur eller så är det kanske ett sätt av oss att uttrycka att vi inte gillar att bli utestängda från dena kultur. 

En hel del av denna sub kultur har inslag av våld och snedvriden kvinnosyn, ändå  när jag möter ungdomar inom den japanska subkulturen är jag nyfiken på både vad är det som gör att den kulturen fångar ungdomarna och hur kulturen fungerar. Jag inser efter varje gång jag har mött ungdomar inom japanska subkulturen finns det så mycket mer under ytan, under den ytan vi vuxna ser. Det finns genuin hantverkutövande, sociala samspel, faktakunskap, personlig utveckling och kunskapstörst. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar