söndag 24 juni 2012

Ama - havets kvinnor

Ama - en ur åldring kvinnoyrke


Det är inte många smycke jag bär, förutom mitt pärlor. Dessa pärlor har flera olika symbolisk betydelse för mig. Pärlorna knyter ihop mig både  med mina italienska och japansk rötterna. Knyter ihop med mig kvinnoöde.


Rinella och Rosa
Efter 6 år gav min mamma upp för min mormors påtryckning att döpa mig. Trots att jag tillhörde svenska kyrkan pga att min pappa tillhörde svenska kyrkan blev jag automatisk medlemskap. Men mina föräldrar var inte troende, rättare sagt de hade tagit ställning att inte ha sin tillhörighet till någon religion.Det paradoxala var att den enda skolan som fanns tillgängligt för mig var en katolsk skola.Men mina föräldrar var skickliga att anpassa sig och samtidigt stå för deras åsikter. Hur som helst så lyckades min mormor få genom sin vilja att jag skulle döpas. Enligt henne så att flickebarnet inte skulle hamna i helvetet om något skulle hända henne. Jag som 6 åring fick gå o läsa om Jesus och Gud hos en underbar snäll nunna. Och min gudmor blev italienska Rosa, som som var god katolik. Hennes man arbetade med att exportera japansk pärlemor till västvärden. Dessa vackra skönhet har en historia bakom sig. Varje kvinna som bär äkta pärlemor ska veta att det är gåva från kvinnor till kvinna genom historien som gör att vi kan bära få smycka oss med bla pärlhalsband  


Ama - Havets kvinnor
Ama, havets kvinna. Sedan långt tillbaka i historien  har japanska kvinnor som försörjt sig på att dyka efter havets gåvor, bland annat pärlor. När kvinnorna dök förr bar de endast ett vit höft skynke. Just färgen vit sägs att det skulle skrämma bort hajar. Fortfarande finns det kvinnor som dyker idag utan dyk utrustning förutom mask och fenor. Ama  yrket är ett yrke som kvinnorna har långt upp i åldrarna till 70 års ålder. Det sägs att ju äldre kvinnorna är ju skickligare blir de. Som barn börjar flickorna öva sig att bli Ama dykerskor genom att de dyker efter stenar och snäckor.


Så i mina pärlemor bär känner jag de kvinnlig öde och kraft. Även dina äkta pärlhalsband en gåva från  kvinna till kvinna. Från en Ama till dig.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar