söndag 25 september 2011

Wabi sabi -tidlös visdom

Smaka på orden wabi sabi och känn skönt bokstav för bokstav lägger sig och formas i din mun.

För ett par dagar sedan erbjöds skjuts till stationen men avböjde. Så jag  vandrade jag sakta och behagligt till Malmö station samtidigt som jag  fönstershoppade. Kom förbi butiken "Sök och finn" och där låg boken som ropade på mig och viskade mjuk "Här är jag och väntar på dig, väntat på att vi ska mötas".

Jag har någon gång tidigare i mitt liv upplevt detta med att böcker kommer till mig ochsätter sitt avtryck i mitt liv. En gång var när jag var i 19 års ålder och stod framför  ett hylla på ett bibliotek och plötsligt trillade en bok i mina händer. Boken var skriven av Maria Montessori och titeln var Barndomens gåta. Som 19-årig hade jag inte hört talas om Montessori pedagogik men jag insåg att eftersom boken hade sökt upp mig så var det meningen att jag skulle läsa den. Lånade boken och jag läste boken blev hänförd av Marias ödmjukhet inför barnens klockskap och deras törst efter lärandet. En dröm skapades inom mig som jag hoppades att det skulle förverkligas. Att om jag får barn någon gång så skulle mitt barn ges den möjlighet att uppleva en förskola/skola med montessori pedagogik.
Den drömmen blev en verklighet för mina tre barn, som de alla tre har fått uppleva Maria Montessoripedagogiken genom förskola, och grundskolan.

Så tillbaka till boken Wabi sabi (skriven av Agneta Nyholm Winqvist) som också sökte upp mig. Så jag skrev upp titeln och gick vidare så upptäckte jag en bokhandel som hade öppet och där låg Wabi Sabi så utan tvekan köpte jag den.  Läste och samtidigt gick till stationen.

Wabi sabi filosofi hämtat från zenbuddismen i Japan och betyder ödmjuk skönhet. Att i det enkla anspråklösa se och känna skönheten.

Att acceptera att ingenting är för evigt är den del av denna filosofi. Funderade mycket kring  detta och tittade på mitt liv och de sammanhang jag har finns/funnits i .

Som människa får vi gång på gång på olika sätt möta att ingenting är för evigt och vi hantera detta på olika sätt utifrån individ, situation och faser i livet. Ändå kvarstår faktumen att ingenting vara för evigt.

All ära till montessoriskolan men den bästa skolan som har den största kunskapsbank är Livets skola. Så
livets skola har lärt mig  att om jag förhåller mig öppen att ta emot flödena i händelser, och processer i livet blir alltid lättare och vilsammare.

Att vila i att allting är som det ska vara just i detta ögonblick. Många av oss har så svårt att vara i nuet fullt ut, vi är antingen i vår historia eller i vår framtid och så undrar vi ibland vart tig tiden iväg. Tiden är precis där den är hela tiden men var har vi varit de gångerna när vi har undrart vart tog tiden iväg eller säger jag har inte tid för det eller det?

Wabi sabi är att förhålla sig ödmjukt att naturens och livets gång och se skönheten i alla dess faser.

Med att lära sig ödmjukhet till allt så kan jag förstå bättre varför jag alltid har känt en sting av vemod  naturens förgänglighet såsom när Sakura blommar i Japan. Lycklig och festglad är man i Japan när Sakuran blommar samtidigt som det finns en sting av vemod vilar över  Japan under blomningstiden. Just för alla vet om att blomningen inte varar för evigt, att det är förgängligt.

Vemodheten och jag har vandrat genom hela mitt liv, nu omfamnar jag och ser jag att den är en del av mitt ursprung. För jag är så tacksam för att fått uppleva Sakuras magi med dess blomning, dess skönhet och dess vemod.

Wabi sabi klingar så vackert för mig och jag kommer att mer skriva om en annan gång
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar