söndag 25 mars 2012

Välkommen Sakura

Min planterade Sakura träd
I höstas planterade jag mitt Sakura trädet i jorden. Såg idag att trädet började vakna till liv, med att skjuta upp små blad knoppar. Om någon månad ska jag få fira mitt körsbärsträd.
Lilla Rinella under körsbärsblomning i Tokyo
Sakura japansk körsbärs träd har en viktigt betydelse för japanerna. Sakura markerar en årstids skiftningen men har också ett budskap till oss människor. Ett budskap om livet och livets förgänglighetSå nu när körsbärs träden snart blommar för fullt hos oss, ge dig tid att stanna upp och njut fullt ut. Se varje blomma för sig, se färg skiftning i blomman från vit till rosa och till vit.Se hur varje blomma förenas till klasar. Lyssna på blommorna. Följ blomning tills en morgon är marken täckt av rosavita  täcke. När du har fått erfara njutningen av följa körsbärsträdets blomning så ta med dig den njutning i ditt liv.

För allt levande är förgängligt. Just i det förgängliga kan du uppleva både skönhet och vemod sida vid sida.



2 kommentarer:

  1. Så fint. Ja allt levande är förgängligt. Det ska vi vårda och vara rädda om och njuta av när det finns.
    Innerlig kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elisabeth

      Vi är en del av allt det vackra förgängliga. Vårda njuta och känna tacksamhet för detta är viktigt!

      Varma kramar

      Radera