söndag 6 november 2011

Kraftfull verktyg för utvecklingsarbete

Att vara människa innebär att ständigt vara i resande fot med förändringar och utveckling. Vi vill så gärna stanna kvar men att leva innebär att gå vidare. Just nu befinner vi oss i en tidevarv som går i en rasade fart av förändringar. Så fort att vi  inte riktigt hinner med eller hinner och stanna upp. Detta kräver en hel del av oss människor. Det positiva med förändringar är att de skapar utveckling för oss individer, grupper och samhället. Ibland går även utvecklingen lite fort fram men då finns det möjlighet att korrigera.


Vi står just nu i början eller mitt i ett paradigm skifte på många plan och vi vet inte hur det ser ut runt hörnet. Ingenting är klart och tydligt, ingenting är tryggt men ack så spännande. En sak ska vi ha tillit till och det är att vi människor klara det. 


Till utvecklings arbete både på individ nivå, grupp nivå, företagsnivå och samhälls nivå  behöver vi 
bl a  verktyg, struktur och målriktning. Dessa komponenter är en självklarhet och vi är  skickliga på att tillföra i utvecklingsarbetet. Men vi behöver också motivation, glädje och trygghet. Att kunna möta det okända på ett mjukt och varsamt sätt då blir vi individer följsammare nyfiknare och lustfyllda i mötet av det nya eller att vi kan bibehålla lusten hela vägen.



En kraft som man hittills inte har använt sig av så mycket är skapande och kulturens muser . De konstnärliga uttrycksmedel. Men fråga en konstnärlig utövare så säger de alla samma sak. För att utöva sin konst art krävs det ett ständigt öppet sinne för det okända. En författare möter ett tomt ark som behöver fyllas med innehåll, en dansare behöver skapa rörelse till musiken. 


Men jag som är inte konstnärlig utövare kan jag skapa och vara kreativ ? Och varför skulle jag skapa ? Vad ska det vara för nytta med skapande ? Varför skulle jag tillföra skapande i mitt liv, min organisation mitt arbete mm? Kanske dyker dessa frågor upp hos dig och det förvånar inte mig.  Just för detta område är helt okänt för dig och då kan dessa frågor dyka upp.


Med respekt och lyhördhet för dina skeptiska frågor lotsar jag dig in i skapande och kulturens möjligheter och tillgångar för utveckling.


En gång för ett antal år sedan jobbade jag i ett projekt med personer med tunga psykiska diagnoser i skapande. Deltagandet var obligatoriskt. Bland de första gånger kom det in en man i ca 30 års ålder, han satte sig och med armarna i kors sa demonstrativt till mig. "Du jag är kass på måla och jag hade bara en 2 i betyg i bild när jag slutade skolan. Jag respekterade honom och hans känslor och tänkte att här får jag lotsa in honom på en annat sätt. Jag la ett papper och en penna framför honom sa att "om du har lust, bara om du har lust ta pennan och låt den möta pappret o se vad som händer." Jag lät honom vara och koncentrerade mig på gruppen. Efter 20 minuter kallande han på mig med ett stort leende och sa"titta vad jag har gjort" han hade skapat telefonklotter och var lycklig. Jag la en ask kritor vid hans plats o sa "om du har lust , men bara om du har lust så lust full hålrummen med färg " När lektionen var slut hade han skapat en bild och var lycklig och stolt. Av alla deltagare under projektet som varade i 2,5 år hade han högsta närvaro, Han missade inte en enda gång. Han gav mig den en stor lärdom att gå varsamt fram och tro på individers möjligheter.


Så lika varsam som jag mötte honom och lotsade in honom i skapande ska jag nu lika varsamt lotsa in din i skapandes möjligheter och tillgångar för utveckling. Hur du, din grupp, din arbetsplats eller organisation kan utvecklas genom japansk kalligrafi och japansk musik.


Några exempel på utvecklings verktyg genom japansk kalligrafi och musik


Ordlös kommunikation, nya sidor upptäcks
Öka förmåga att tolka omgivningen
Förmåga att öppna upp för det okända
Symboliserings förmåga
Frigöra tankekraft och input till att tänka och agera i nya banor


Jag ska nu fördjupa dessa exempel här nedanför


Genom både kalligrafin och musiken uppstår det kommunikation, och då syftar jag främst till det ordlösa kommunikationen i mötet med dig och kalligrafin och musiken ,mötet med dig själv, du upptäcker nya sidor hos dig men också i gruppen. Du kommer i kontakt med andra sidor hos dig och i gruppen.



Du utvecklas med  att se och tolka omgivningen på nytt sätt eftersom du har övat upp din förmåga att använda dig  mer av dina sinnen. 


Genom japansk kalligrafi och musik öppnar du upp för det nya, du får möjlighet att utforska och upptäcka nytt, den förmåga att var öppen och nyfiken kan du ta med dig in i ditt liv och verksamhet. Tänk dig att när du lämnar workshopen så har du känslan av att du klarade skapa dessa underbara tecken och då kan du ta dig an nästa utmaning som väntar på dig  och din verksamhet runt hörnet. 


Med den japanska formspråket både i deras skriftkonst och musik som du får upplever får du ökad förmåga att tolka symboler runt dig. I dessa dagar när vi är på väg in i ett paradigm skifte och globalisering översköljs vi av nya symboler och begrepp som vi behöver/måste förhålla oss till. 


Genom skapande och det kreativa får du ökad förmåga att att kunna uttrycka dina känslor och tankar. Du får helt enkelt ett större och bredare register till att uttrycka. Detta ger möjlighet till att frigöra tankekraften och input till att tänka och agera i nya banor


Med andra ord om du, ditt arbetslag eller din organisation vill prova och utforska nya vägar att utvecklas  då är skapande och kulturens muser där japansk kalligrafi  och musik ingår, en väg att gå !






2 kommentarer:

  1. Intressant om kulturens och konstens betydelse för vår hälsa och vår förmåga att hantera livet. Du skriver"Genom skapande och det kreativa får du ökad förmåga att att kunna uttrycka dina känslor och tankar. Du får helt enkelt ett större och bredare register till att uttrycka. Detta ger möjlighet till att frigöra tankekraften och input till att tänka och agera i nya banor". Detta är tankar jag delar till fullo och jag tror det är viktigt att vi inom alla verksamheter för in tankar på det sätt som du beskriver så väl i ditt inlägg.Mvh Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Tack Elisabeth

    Jag har så stor erfarenhet att just skapande och det kreativa kan öppna upp och ta vid där orden tar slut. Med skapande och det kreativa har mina deltagare funnit nya sidor av sig själva. Individer har bommat upp. Att få verka i detta syfte känner jag en ödmjuk tacksamhet.

    SvaraRadera