torsdag 17 november 2011

På Solgården Maglehem där Maglehems Kulturförening möte den japanska kalligrafi och musiken

Det härligaste och magiska med workshopen är att den ena workshop är inte lika den andra, deltagarna sätter sin prägel och form på workshop. Det är en stor utmaning för mig därför att jag vet aldrig vad det kan vara för frågor eller tankar som dyker upp under en workshop. Och det är som är min drivkraft för att jag lär mig och utvecklas just genom mina deltagare.

En annan underbar upplevelse för mig är att det finns alltid flera deltagare som på olika sätt har en personlig relation med Japan. Detta gäller allt från barn till seniorer. Deltagarna vill dela med sig. Och alla dessa historier är helt underbara. För det är möte personliga möte över gränser. Livsöden.

Allt från att någon har haft en brevvän från Japan eller att man har besökt Japan eller att man har fått en gång i tiden en gåva såsom en vacker pensel men aldrig använt sig av den och för första gång förstår man att det går att använda sig av den.

Dessa små personliga historier ramar in och sätter sin prägel på workshopen.

Men innan dessa möte uppstår börjar hela processen med att  workshopen ska ta plats i rummet. Dags att skapa rummet, klä in rummet så att varje deltagare känner sig utvald och välkommnande.

En rislampa med kalligrafi tecken står och sprider ljus och värme.

Vid varja plats finns det två små stenar som håller pappret på plats. Enkelheten och naturen träder in i rummet och vävs in som en del av helheten.

En liten skål för tusch, och penslen vilar inbjudande på pappret och viskar tyst och varsamt till deltagren "Ta mig och låt oss tillsammans dansa över rispappret".

Solgården Maglehem inreds för japansk kalligrafi och musik
med Rinella Grahn och Per Sandberg
                                                              
När rummet är inredd för att ta emot deltagaren är det dags för mig att förbereda mig att ödmjukt tjäna för mötet med kalligrafin och deltagarna. För att underlätta har jag med åren upptäckt att det bästa färgen på klädseln är samma som tusch, svart. Så helsvart men den japanska haori jackat är smakfull dekorerad med japansk grönska. Så jag blir en del av den estetiska helheten.

Till japanska toner på fiol är det dags för deltagarna att ta plats. Att landa i det japanska anda och låta alla sina sinne få en njutbar stund.

Till Per Sandbergs toner fördjupar sig  Curt Hillfon och
Gunilla Widholm på  japanska skriftkonsten


I söndags  var det Maglehems kulturförening med bland annat konstnärer som skulle få uppleva penselns dans. För dessa deltagare var det ett nytt och annorlunda form av möte med penseln genom penselns dans.

 Gösta Eklund, Lars Cederholm och Christer Wedman njuter 
av att få ta del av Shodo - penselns väg  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar