söndag 9 oktober 2011

Den fulländande formen - Cirkeln och Enso

Cirkeln denna fulländande form har alltid fascinerat mig Från början för jag tyckte att det var en skön och behaglig form. Efterhand som jag såg mig runt omkring så upptäckte jag  att cirkeln som form är en oerhörd viktigt form  för oss människor. I mycket vi skapar så för vi det i cirkelform och vi lägger olika värde i denna sköna organiska formen. Kanske helt enkelt för att cirkelformen är en naturlig form i förhållande till den linjära formen. Det finns många aspekter och tolkningar  att lägga in i cirkel formen.

Cirkel är varm, mjuk och omfamnande som skapar känslan av tillhörighet. Gemenskap på lika villkor. (Ja jag vet att någon som kanske tänker ; ja gemenskap om man får vara med i cirkeln men så hade det även varit med den linjära formen.)  Just därför är det svårt att det uppstår en hierarkisk ordning i cirkeln.  Cirkeln har ingen början eller slut såsom en linjär form. Den linjära formen skapar ordning och reda, skapar kontroll. Medan cirkeln behöver ingen ordning och reda. Ingen kontroll. För den är omfamnande och är helande form för oss människor.

En underbar cirkel som jag uppskattar så högt är läger eldens cirkeln. Vid läger elden sitter alla runt elden som man har skapat tillsammans. Alla ser varandra, alla blir sedda. Alla känner en gemensam ansvar för elden. Cirkeln kan organsikt växa o eller krympa med att någon kommer till eller någon försvinner. Smidighet.

Yin och yang är en annan cirkel form som är så vacker och behaglig där  mörkret och ljuset vävs samman och bli en helhet. Precis som natten går sakta över till dag genom gryning och i skymningen då dagen går över till nattens mörker.





Mycket i den  japanska kulturen är hämtad från Zenbuddhismen och Kina, bland annat kalligrafin och dess konstart. Ibland talar man om Zen konst, en andlig konst efter sökande av den sanna verkligenhetens natur utövas bland annat av munkar och nunnor.

Enso - Zen cirkeln där formen och tomrummet har lika avgörande betydelse för helheten.

En del i Zen konsten är att utöva Enso som är den vackra Zen cirkeln. I en djup meditation tillstånd där rum och tid står stilla då målas Enso. Om och om igen, varje dag, vecka, månad och år. Man har sett att Enso från samma konstnär får en djupare dimension allt efter åldern. Helt enkelt mognar. I varje Enso gestaltas inte bara den andliga kvaliteten hos konstnären utan också det unika i varje ögonblick av tiden.


Med denna bakgrund kommer jag att börja  öva på enso kalligrafi och delar med mig av mina upplevelser till dig. Självklart även bilder på Enso - zen cirkeln.

Cirkel formen är den sköna fulländade formen som livets begynnelse har sin start i den omfamnande livmodern.

1 kommentar:

  1. Jag hittar flera intressanta inlägg, men väljer att kommentera ditt senaste.Cirkeln är min favoritform av någon anledning. Väljer gärna cirkeln som utsmyckning på olika sätt.Just tankarna kring icke hierarki tilltalar mig mycket.

    SvaraRadera