söndag 30 oktober 2011

Hur du ökar ditt välmående genom japansk kalligrafi och musik !

Jag hade hållit kurser och föreläsningar om stresshantering enligt konstens alla regler. Men det var inte förrän mina deltagarna tydligt visade mig var min verktyg skulle bli. Och det var japansk kalligrafi.

Det var en av mina första workshop jag hade för 9 år sedan för en grupp livliga mellanstadiebarn full av förväntningar. Först berättade jag för barnen om kalligrafin sedan fick barnen prova på göra dessa tecken. Och det var då det hände!!! Utan att jag sa eller gjorde någonting för att skapa en tystnad och koncentration i barngruppen av sig självt. Det blev en magisk stillhet och tystnad hos barnen, ja det var tystare än vad det brukar var  kyrkan. Så tyst och stilla att om jag hade tappat en nål, nej inte en nål utan en bomullstuss hade man kunnat höra när bomullstussen landat på golvet.

Jag har inspirerat människor i många år i kreativtet och skapande genom mina workshops, och då framförallt inom japansk kultur med bland annat genom workshops i Japansk kalligrafi och musik (musiken är inte jag som håller i utan samarbetar med en musiker).

Varför?

Därför jag har en stark passion av både skapande och den japansk kultur som jagvill dela med med till alla. Jag vet att skapande öppnar upp så mycket gott hos människor och för människor.

Men det finns en ännu större drivkraf till varför jag arbetar med mina workshopen. Jo det är för att jag får vara ett verktyg för människor växande och välbefinnande. Vad jag gör är att jag hjälper dig öka ditt välbefinnande. Jag brukar säga att när jag blir ett med väggen, alltså osynlig för deltagarna och de finner sig själva och växt några millimeter i vårt möte, då har jag fullfört mitt uppdrag. När jag ger och deltagarna tar emot och ger det till sig själva. Då vet jag att jag har lyckats med det jag ska utföra.

Så nu till vad blogginlägget ska handla om!
Öka ditt välbefinnande genom japansk kalligrafi och musik.

Eftersom kalligrafi är skönskrift och skönskrift är konstart som är en del i de olika konstnärliga yttringar som ibland definieras som kultur kommer jag ibland här skriva kalligrafi/musik och ibland kultur.

Intresse för kulturens hälsoeffekt har ökat under  under senare åren och det drivs forskning och olika projekt kring detta. Därför är det tryggt för mig att det är inte bara mitt tro och tyckande utan det finns underlag som jag på vilar min fakta på. Såsom min pappa (som var ingenjör) alltid sa till mig vid läxförhör "Rinella, tro det kan du göra i kyrkan men i verkliga livet ska du veta, och om du inte vet ta reda på det eller håll tyst."

Och så till en annan man som har starkt påverkat mig är min gamle mentor, som om och om tjatade på mig : "Gör det enkelt Rinella! Gör det enkelt ! Ska du lyckas med föra fram ditt budskap ska du kunna förklara så att en 10-åring ska kunna förstå det."

Därför ska jag nu försöka göra det så enkelt för dig min kära läsare!

Jag skulle först varmt rekommendera dig med att du lutar dig tillbaka och ser på denna film med intressant fakta med också njutbara bilder  från Kina. Du ska veta att mycket av den japanska kulturen har sitt ursprung från Kina och förfinats i Japan såsom kalligrafin.






Några exempel av hälsoeffekter du kan uppleva i workshopen i japansk kalligrafi och musik:

Bli sedd
Här och nu känsla  (Känslomässig närvaro och fokusering)
Öka upplevelse av sinnena
Ordlös kommunikation
Hjärngympa
Stressnivån sjunker



Jag ska nu fördjupa dessa exempel här nedanför.

- Det alla första är att du finns med i gruppen som ger dig en känsla av sammanhang och tillhörighet. Varje workshop jag håller har jag en viktig uppgift och det är att när du som deltagare  går ifrån workshopen ska du ha känslan av att du har blivit sedd. Om du har tagit din kraft att komma till min workshop ska jag respektera denna kraft genom att se dig.

- Både rummet  inreds för dig, musiken och kalligrafin ska ger dig en känsla av här och nu. Du landa i känslomässig närvaron och fokuseringen. Detta gör det  möjligt för dig att väcker upp dina sinnen, synen, hörselen, lukten, smaken mm. Genom att ha kontakt med alla dina sinnen får du också ökad känslomässig närvaro. Det ena leder till det andra och så vidare.

- Att få igång sinnena innebär att hjärnan får input på andra vägar än vårt vanlig verbala kanal. En ordlös kommunikation kommer igång.  Och då händer det mycket spännande saker.

- Genom både musik och kalligrafi får hjärnan ett träningspass där hjärnans övar upp nya kopplingsbanor (synapser). Ok jag ska dig den förklaringsmodellen som jag gav min mentor om detta.
"Ju mer du tränar upp hjärnans fysik ju starkare blir din hjärna Genom kreativitet så får hjärnan öva upp nya kopplingsbanor (synapser).Hjärnan har massa smarta kontor som gör hypersmarta saker och mellan dessa kontorer så går det telefonledningar som samarbetar mellan dem. Men hjärnan har även kontor som slumrar genom att skapa telefonledningar till dem så väcker man dessa kontor som man upptäcker även att vissa kontor kan samarbeta och få bättre resultat. Ju fler kontor ju fler telefonledningar och ju fler samarbete ju större och häftigare saker kan hjärnan utföra. Detta innebär att fler delar i hjärnan med dess hjärnceller aktiveras. De hjärnceller som är redan igång får kontakt med nya hjärnceller och ju fler kompisar man har ju starkare blir man tillsammans. Din hjärna  utvecklas och du får mer användning av din hjärna.
Helt enkelt  HJÄRNGYMPA " för att utveckla hjärnan men också en läkande kraft.


- Den barngruppen jag pratade om i inledningen tala ett tydligt  språk. Kalligrafin men också musiken har en stark hälsofrämjande effekt på stressnivån. Genom musiken blir du lugn. Att hålla i en pensel och landa i penselns rörelser med handen är lugnande för kropp och själ.

Rinella Grahn

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar