tisdag 5 april 2011

Japanska tecken-Workshop i ständig utvecklig del 2

Jag skulle vilja genom bilderna från förra inlägg beskriva några exempel på hur workshopen har utvecklats.
Den första bilden är tagen från en Workshop i Genarp församling. Jag bär en svart haori jacka. Haori jacka är ursprunget en mans jacka som är kort och bärs till byxor. Väldigt tidigt fick jag erfara att svart var det som gäller i färgval av klädsel. Genom rätt val av färg behöver jag aldrig vara orolig om min Workshops kostym kommer i vägen för tusch. På så sätt kan jag är jag bekväm och fri i all få färg på mig vilket händer en o annan gång. 


Japansk haori



Från början hade jag inte en haori på mig utan bar svart vanliga kläder. Men att få bära en ha
japansk dräkt försätter mig i en viss stämning och den stämningen sprider  sig in i  workshop. 

Men varför bär jag inte en kimono? En kimono kräver minst två timmar för den vane att ta på sig. Just nu är det en överkurs för mig så det skulle innebära minst 4 timmar.

Viveka från Dajournalen
                                                                                 
I mars månad hade jag förmånen att få bli intervjuvad av Viveka Eriksson skriver om kvinnor som förverkliga sina drömmar i sin blogg Damjournalen. Det är helt underbart att det finns en blogg om kvinnor som beskriver sina drömmar och förverkligar dem. Jag rekommenderar varmt att gå in och läs om alla dessa helt fantastiska livsöden som Viveka samlar på. 

Orden beskriver en del men jag det är genom sinnena du  som deltagare som deltagare ska uppleva Japan i workshopen därför var det helt naturligt att Viveka fick en prova på en lite bit av workshopen i min oas. För exklusiva workshops där man är ensam eller upp till 4 personer har jag funnit att hemma i mitt uterum som är som en oas där kan jag hålla workshopen. Det också helt andra möjlighet att skapa rummet i en meditativ stämning.  
Så utvecklig har skett att nu har jag även små guppen men då är det exklusiva workshop.


Kokoro - Hjärta - Kärlek


I workshopen kompendium väljer jag ut olika tecken som deltagarna kan arbeta med. Till Genarp församling valde jag just detta tecknet, tecknet för kärlek för hjärta. Temadagen avslutades med en kort gudtjänst där prästen visade just detta tecken och talade om vikten oavsett olikheter och andra skillnader så tillsist är det bara en sak som är viktigt och det är kärleken och hjärtat. detta var 6 mars.

För mig kommer detta tecknet att alltid finnas med i mina workshop. Det är ett viktigt tecken. 
Det är tecknet över allting som vi alla behöver, som vi alla strävar efter, som vi alla är värda att ha.

 Kokoro är livets mening och viktigaste hörnsten



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar