tisdag 5 april 2011

Japanska tecken-Workshop i ständig utvecklig del 1

Först byggsten i mitt Japan koncept började jag med för 15 år sedan.
Då var jag inte medveten om att det skulle bli ett helt koncept med olika delar såsom det har utvecklats till nu.  Jag började då för 15 år sedan med med workshop i Japansk tecken.


Workshop i Japansk kalligrafi
Här bär jag en haori jacka 
                                                                
Det är med en underbar känsla att jag kan se att just denna workshopen har utvecklats både i sin form men också i sitt syfte.

Mina alla deltagare under dessa 15 år har skapat denna utveckling. Genom de har jag fått lära mig och erfarenhet att forma och utveckla min workshop.

Det mest underbara är workshopen kommer att vidareutvecklas tack vare mina kommande deltagares behov och önskemål. Just alla deltagarens behov och önskemål  gör att jag får nya spännande utmaningar.

Viveka Eriksson från Damjournalen
får prova på -  kalligrafi

                                                                                                                                                                                                
Då var syfte att mestadels att förmedla en japansk upplevelse. Idag är det desto mer än "bara " förmedla en liten  smakportion av japansk kultur. Med dig får du en känsla  kontakt både med din kreativitet och din inre stillhet allt i harmoni utifrån den japanska förhållningssätt.

Din kreativitet och inre stillhet kan ge dig möjlighet i förlängningen att uppleva att kreativitet är en väg till att landa inom dig själv och finna ny energi. Med andra ord att finna ett välmående.

Ett exempel på detta  från workshopen är när du doppar pensel i tuschen och sen låter dig dansa med handen och penseln över rispappret  för att teckna ett tecken uppstår  atmosfär en koncentration och en inre stillhet i rummet/salen. 

Hur vågar jag säga det ? Jo eftersom jag har erfarenheten att komma in i klassrum där skolelever har klagat och buat ut min i starten och att det efter en stund  uppstå en tystnad, en sådan tystnad som alla
vuxna önskar ska infinna sig i ett klassrum. När två lektions timmar har gått mot sitt slut och jag ber dem att börja avsluta då kommer för  det mesta frågan från eleverna  när ska  jag kommer tillbaka till klassen. 
Det säger en hel eller om vad workshopen gör med deltagarna.

En annan utveckling är att jag från början hade en gedigen och innehållsrikt kompendium. Jag ville helt enkel bjuda på allt jag hade till dig som deltagare.Men så en dag blev jag medveten om att ett gedigen kompendium på cirka 13 sidor att avveckla på 2 timmar  stämde inte med mitt budskap över att du skulle få finna inre stillhet. Herregud stackars mina gamla deltagare som fick två budskap av mig.

Idag vågar jag till och med att erbjuda deltagare att bara jobba med ett till tre tecken och jag märken en helt annan atmosfär uppstår, den atmosfär jag vill förmedla som är lugn och harmoni.

Kokoro betyder Hjärta
                                                                     
Däremot en del som inte har förändrats under dessa 15 år. Mina visuella hjälpmedel 
är fortfarande blädder block där jag har tecknat de tecken jag presenterar och berättar kring.
Data och all dess teknik har oändliga möjligheter som jag bara är i början att upptäcka.
Men workshopen bygger på det ursprungliga och handen som den ursprunglig verktyg 
för oss alla.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar