söndag 10 april 2011

Samarbete med musiker Per Sandberg

Per är klassisk violinist som har arbetat i över 20 år i Norge bland annat i Norska Radiosymfonikerna. Med sitt musikhantverk och kompetens ser han möjligheter att prova sig fram att gå andra vägar utöver det traditionella klassiska musikvägen. Därför var det helt naturligt att för oss att finna ett samarbete kring Japan konceptet, dels genom att Per att använda musiken som en flätande del i föreställning kring japanska traditioner. Men också genom att Per föreläser  om "Ett musikalisk möte mellan två klanger" där han öppnar dörren till den japanska klassiska musiklivet. 


Jag har stor respekt för människor som vågar utmana sig själva och prova att hitta nya vägar. Per är ett med sitt instrument och därför tror jag att han är orädd att ge sig ut på nya marker. På så sätt uppstår vårt samarbete.


Min respekt för människor som ge sig ut på okänd mark bottnar från att mina föräldrar på 60-talet vågade ge sig iväg till andra sidan jordklotet med två små barn.


För mig har inspelningen, att sätta ihop bildspel och musik och lägga upp det på bloggen varit okänd mark. Det var lite gropar här och där, en annan kvist låg i vägen när tillsist jag nådde målet. Nästa gång blir det lite bättre och enklare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar