onsdag 20 april 2011

Sakura - vårens blomning

Det är vår nu. Igår tog jag en långpromenad i Lund. Vid Gamla kirurgen stod körsbärsträden i blom.
Så vacker, så fridfull, så bekant och så vemodigt.

Sakura 

Sakura - körsbärsträden är för mig en symbol av själen i Japan men också min själ. Att samtidigt känna lycka men ändå känna vemod. Så har alltid våren varit för mig. En känsla av bubblande vårrus men också en vemod.

När Sakura blommar är det glädje, ett tecken att nu är våren kommen. Jag växte upp med tre stora vackra körsbärsträd i vår trädgård. Men ändå när blomingen började då var det dags att bege sig till Meji Park för att uppleva vårens ankomst. Alltid vid dessa tillfällen fick jag klä upp mig i kimono.  I Meji Park var fylld av människor i alla åldrar och stämningen var underbar. Det var som alla verkligen tog tillvara då lyckan av   våren var här. Vi hade några hållpunkter på vår promenad i Meji Park. Först gick vi genom Tori porten. Den shintoisktiska porten som symboliserar att nu träder man in på en helig plast. Den andra hållplatsen var dammen med guldfiskarna  som glittrade i sina starka färger mot mig. Och allra tillsist besöket vit templet.
Runt som kring oss, som en trygg famn så slöts sig körsbärsträden om oss.

Några dagar efteråt börjar blombladen färga marken i vit och rosa färg. Så kort är träden i blom att det var verkligen viktigt att ta tillvara på när de blommar.

Därav så symboliserar Sakura på själva livets väsen, att hur kort livet är och hur viktigt det är att ta tillvara på det när livet blommar precis som när Sakura blommar, en vemodig visdom.

Så njut av våren, njut av Sakura och livets vackra blomning.


 Sakura - Japanska själen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar