söndag 8 maj 2011

Hur du kan få uppleva glädje och det lekfulla genom konstnärlig happning.

Actingpaiting och happining med Yoshio
Autograf av Yoshio Nakajima 


Lördagen den 7 maj var det vernissage på Jäger&Jansson Galleri i Lund med den japanska konstnären Yoshio Nakajima. På sin 70 års dagen skulle har öppna sin utställning med en action painting. Två anledningar för mig att gå dit. Dels hade jag blivit varmt rekommenderad att det var en intressant och udda japansk konstnär och dels har jag från min konststudier allting varit fascinerad av 60-tals happining och acting konst.


Vad som väntade hade jag ingen aning om, men det kom att bli en otrolig positiv överraskning. Med man och son och oförberedd kom vi väg i som vanligt sista minuten = betyder att vi knappt fick plats.  Oförberedd på så sätt att man skulle haft med sig vita tröjor, men tack och lov hade klädes butikerna öppet och vit tröja fixat Yoshio hade dragit uppmärksamhet till sig så många lundabor hade begett sig  till vernissage. Uppmärksamheten skedde genom en artikel i Sydsvenskan som handlade om att Yoshio hade erbjudit en donation till Lunds kommun  av konstverket han skulle skapa på lördagens happining, och att Lunds kommun avböjer donationen. (Mer om detta går att läsa på sidan http://www.sydsvenskan.se/lund/article1459642/Nacking-nobbar-Nakajimas-konst.html)

 Rinella  bli ett verktyg för konstnären
Yoshio Nakajima 

Bubblande av skratt och glädje
Lycka att vara ett konstverk

Modig dam som låter sig bli en duk för konstnären
Vem är  Yoshio? Jag mötte honom första gången i lördags och mitt hjärta hoppas att det är inte är sista gången. Hans karisma var helt underbart. Han sprudlande av glädje, lycka, lust och lekfullhet  som jag bara blir helt euforisk när möter sådana personer. Och jag var inte ensam av att bli smittad av hans livsbejakande energi, hela galleriet bara bubblade av skatt, lekfullhet och lust. Samtidigt utstrålade Yoshio av en vänlighet och ödmjukhet.

Hans start på denna planet är intressant och spännande. Yishio är född 1940  i en japansk liten by långt från konsten och det moderna samhällets centrum. I över 300 år har familjen varit enkla bönder. Mellan ett buddistisk tempel och ett shintoistisk tempel ligger familjens gård. En av det som fascinerar mig mycket med Japan och som jag aldrig slutar och pratar om är just japanska förhållandet mellan dualism, mellan modernt –traditionellt, mellan storstads puls – stillheten, mellan buddhism – shintioism. Och att japanerna kan förhålla sig till detta är enligt mig en styrka. Att å ena sidan – å andra sidan. Min troligen orsaken  till  min fascination över dualismen är att jag själv finner att det är en bra förhållningssätt till livet.

Tillbaka nu till Yoshio, med hans föräldrars uppmuntran började han i tidigt ålder att upptäcka skönheten och magin  i kalligrafin. Under hans barndom råkade han för en olycka men klarade sig hans föräldrar såg detta som ett tecken att hans väg var att religion och klosterliv som en munk.
Men Yoshios väg blev en annan väg. Van Gogh kom i vägen för föräldrarnas vision över sin son genom att  en dag kom han i möte med bilder av van Gogh. Nu blev det två viljor som kom att bli avgörande, föräldrarnas vilja och hans vilja, munk eller konstens väg.

Som 14 årig rymde han hemifrån och bar i väg till Tokyo. Där började hans konstnärliga bana. 1966 bosätter sig Yoshio i Sverige och Sverige får en spännande konstnär.

Tillbaka nu till vernissage, med färg och form sätter Yoshio sitt avtryck på oss besökare, vi får äran att bli en del av hans konst happning. På våra kläder leker Yoshio med sin pensel och vi gläds att få vara ens duk.

Tradtionella japanska dockor i ny tappning av Yoshio Nakajima 
Vad förmedlar Yoshio med hans konst mig som betraktare. Japan men med en ny tappning, Japan med det lekfulla och livslusten. I Yoshios konst upplever jag en stark influens av den japanska kulturen. Kalligrafins tusch som gestaltar genom penselns rörelsen tar sin naturliga plats i hans verk.



Origami i nytt tappning
Det lekfulla rörelserna med lustfyldlna färger och former
Maskerna som han har med sig i happning uttalar den smärta japanska folket har fått utstå men också den kraften de har att resa sig om och om igen.



Lermasker 
Med den frihet varje konstnär har tar han med sig den friheten i att gestalta den japanska kulturen på sitt alldeles egna sätt.   Det som är annorlunda i denna utställningen och som jag upplever är högst personligt uttryck från konstnären själv är just den lekfulla, lusten och livsglädjen som gestaltas både i utförande, med skratt och lek men också i Yoshio färgval i hans måleri. 

En stig som lockar dig in i en ny plats
Den 28 maj öppnar han Yoshio Nakajima Museum &Konsthall på Raus Stenkärlsfabrik .

Jag ser fram emot att åter få min väg korsa Yoshios väg.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar