måndag 16 maj 2011

Kärleken mellan dig och din pensel

Så söt såsom en kattunge
är denna pensel
Skrivkammarens 4 skatter finns så mycket att fördjupa sig inom. I utövandet av kalligrafin får du en intim relation och vänskap med dessa 4 skatter. En kärleksrelation är möjlig. Som nybörjare upplever du dessa 4 skatter som mystiska för dig, men allt efterhand börjar du lära känna dem, upptäcker deras styrkor svagheter för att tillsist börja umgås med dem och njuter av samhörighet och gemensam närvaro.

De 4 skatterna är tuschen, rivsten, rispappret och penseln. Mitt hjärta brinner lite extra för rispapper och penslar.

Har du tänkt på vilket fantastisk verktyg en pensel är och att penseln är ju faktisk föregångar till tangenterna, i alla kulturer har penseln funnits.

I kalligrafin är penseln uppgift att vara koreograf. Att styra tuschens rörelsen över pappren, ibland mjukt mjukt på tåspetsen, andra gånger upp i luften för att sedan landa tungt ner på jorden. Dessa rörelse och danser som penseln utför sätter sitt avtryck på rispappret. Detta  är en av anledningarna till att mitt hjärta brinner av passion för kalligrafins penseln. Kalligrafi är en meditativ danskonst som utförs av dig och din handen med penselns som länken mellan dig och pappret.

Det andra anledningen till att mitt hjärta brinner för penslar är att jag tycker penslar är fulländade verktyg som bär på en skönhet men också mångfald. Du kan se på den nyfödda penselns oskrivna blad men du kan också läsa den gamla mogna visa penselns alla mödor och livets visdom precis såsom i ett gammal rynkigt ansikte.  Penslar talar till dig. De vill berätta sina historia som de bär på. Berätta som sina resor och möten. De har följt under sina liv sin mästare, tjänat sin mästare och följt hennes/hans sinne stämningar mm. Och en dag har den nått sin mål. Släng dem inte då utan lägg dina förbrukade penslar i en ask för sista vilan. Ge dina penslar den respekten de är värda för vad de har gjort för dig och den tiden ni har delat tillsammans. Det finns en stor kinesisk konstnär som har en gravplats i trädgården för sina avlidna penslar. Visst är det vackert och vördnad handling

Jag har 4 penslar som jag håller av mer än de andra men så använder jag inte dem heller. Dumt. Men jag fram dem, talar till dem ser på dem och njuter att jag får vara med dem.

Tre av dem förvaras i sitt ursprungliga låda. De är från Peking. Av min bror fick jag dem från hans Peking. När han besökte den förbjudna staden så fann han en liten liten konstnärs butik som sålde kalligrafi material. Det visade sig att butiks ägaren var konstnär och han var brorson till den siste kejsaren. Så varje gång jag öppnar asken och ser på penslarna känner jag närheten och vindslagen till världshistoria.
        
  Brorsonen till sista kejsaren i Kina är
försäljare till dessa tre penslar

Den fjärde penseln har ingen historia bakom sig men jag älskar den för sin kraftfulla storlek.



Stor japansk kalligrafi pensel


Och så äntligen blev jag förra veckan ägare till en ny pensel.


Kan inget annat är känna
ömhet till denna lilla penseln
I över 10 år har jag gått och sneglat på denna lilla underbara söta penseln på Ljungbergs artist i Lund.
Jag var där förra veckan och handlade och såg att penseln hängde som vanligt på sitt stativ med de andra penslar. Gick hem och sen under natten drömde jag att hade fattat beslut om att nu var det dags att köpa hem men då tillni fasa var den såld efter alla dessa år. Nästa dag begav jag mig genast till butiken och till min glädje och lugn såg jag att min lilla penseln vän hängde som vanligt på sin plats. Köpte dem och gick raka vägen hem och gav pensln en provisorisk plats, tills jag skaffar mig ett pensel stativ. Den är lika söt som en kattunge och jag blir lika varm inombords såsom jag blir  jag ser en kattunge.


Låt kranvattnet rinna till
sig en sjö i din hand

Den kärlek penslar kan ge dig ska du ge tillbaka genom bland annat vårda dina penslar. Låt inte penslarna torka utan tvätta dem så fort som möjligt efter att du har använt dem. Detta gör du genom att låta vattnet rinna i din hand och bilda en liten sjö, genom att kranen rinner hela tiden kommer det rent vatten i sjön. Och där i sjön rengör du din penseln tills sjövattnet är ren.


Låt penseln bada i handens sjö

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar