söndag 29 maj 2011

Hur du möte healing genom kanji tecknen REI och KI

Du kanske undrar varför jag fascineras av japansk kalligrafi. Det finns många anledningar till det. En av anledningar är att ett enda kanji tecken har en spännande berättelser för sin betydelse. Idag ska jag ge ett exempel på detta. Jag har valt ut ett starkt och kraft full tecken som består av två kanji tecken, Rei och Ki. Jag jag för första gången tecknade detta tecken kände jag hur en stark inre ro kom till mig. Jag kom snabbt in i ett meditativ tillstånd.

Första tecknet som står för Rei  som betyder ande eller själ.  Andra tecknet står för KI som betyder livskraft.



Rei ki

Tecknet Rei s översta del består av himmel,

nedanför är det moln, och de fyra prickar symboliserar regnproppar.

Där efter kommer tre öppna munnar som tar emot regnen.

Här är ett gammalt tecken för shamanen. Han står och ber till himmeln om regn som ska ge jordmyllan livskraft

Tecknet för KI börjar med ånga och  som  omsluter

fyra riskorn i mitten. När ångan omsluter riskornen riset blir riset ätbart och ger livskraft. Ris , liv  och andetag är så samman knutet i den österlänska kulturen, så det är en självklarthet att kanji tecknet ser ut så.





Rei ki tecknet är ett vackert och starkt tecken. Sätt dig i avskildhet och sätt på stilla och lugn musik. tita på tecknet och landa i det så du och tecknet blir ett därefter prova att teckna av det och du kommer att få en djup avkopplande stund i stillhet och ro.

Så skönt det hade varit att påbörja dagen eller avsluta dagen  med att teckna kanji för Rei Ki.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar