onsdag 4 maj 2011

Origami - Konsthantverk på hög nivå

Rinellas Origamiböcker
Under mina år i Japan gick jag i en katolsk internationell skola och alltså inte i en japansk skola.
På gott och ont. Det innebar bland annat att jag gick miste om ett och annat av den japanska skolning. Jag fick aldrig möjlighet att riktigt lära mig konsten om att vika origami. Däremot hade jag två kära böcker som instruerade hur man vek origami. De är en av mina käraste ägodelar.

Varje sida innehåller färdigt vikta figurer och på den andra sista i tunt genomskinligt  rispapper finns instruktioner på hur man ska vika. Eftersom jag aldrig följer instruktioner eller manualer var desa böcker fantastiska för jag kunde vika upp figurerna och se hur man skulle vika.

Origami

Instruktion till origami
Origami

Origami - kommer från orden oru = vika och kami = papper.  Man viker figurer. Som det mesta i den japanska kulturer har även origami rötter  från den kinesiska kulturer. Kom till Japan på 600 talet. En tradition som har förts över från föräldrar till barn, generation efter generation. Under de senaste årtionde har origami blivit stort internationellt. Både som konstart men också som inom naturvetenskap. Inom naturvetenskap använder man sig av origami för att gestalta naturvetenskaplig förklaringar.  Regelbundet möts forskare och gestaltar problemlösningar med origami.

På flera håll i världen har origami en självklar plats i skolans värld. Genom att barnen får vika origami har de möjlighet att träna bbalnd annat finmotorik, geometir, matemat och och det visuella. 

Genom endast ett papper kan du vika de mest fantastiska figurer utan någon annan hjälp medel. Varken sax eller klister får finnas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar