söndag 26 februari 2012

Laglydighet och Japan

Jag har börjat läsa en bok  "Ärligt talat herr utlänning" framgångsrecept för att lyckas i Japan av Göran Edman. Denna bok ger en  infallsvinkel till förstå att det är svårt att första Japan och dess kultur för den som inte är infödd japan. Och det är nog mycket det handlar om för mig, jag ger bara en bild om Japan för dig, och det är min bild, min tolkning, min kunskap och min minnes upplevelse av Japan. Med andra ord en liten fragment av en nation.

Låt oss återvända till Göran Edmans bok, där han skriver att japan är till ytan ett litet land, lands ytan för att kunna bo på är ännu mindre och befolkningen i mängder. Och naturen sätter befolkningen på provningar med jämna mellanrum. Detta kräver att man har en viss ordning för att man ska kunna leva  och fungera tillsammans. Med andra ord lag och ordning, vilken är ju inte unikt det har de flesta grupperingar av individer. Det som kanske skiljer japanen från andra är att de är en av de laglydigaste i värden. Japanerna har ett starkt kollektiv medvetande som fungerar som ett social kontroll. Man önskar helt enkelt att inte bli utstött från gruppen.

Jag minns själv från min barndom att när vi var i Sverige eller Italien och man pratade om tjuvar då uppstod kalla kårar. I Japan på vår gata där bodde en "gangsterfamilj" men mina föräldrar berättade för mig att vi kunde vara trygga för de hade en hederskod som innebar att de hölls sig inom gangstergruppen med sitt tjuveri och inte gav sig på oss.

Från boken "Ärligt talat herr utlänning" finns en liten episod som fick mig att le och förundras med att är det så enkelt "På frågan från en förvånad västerländsk besök om varför finns det inget klotter och sönderskurna säten i Tokyos tunnelbana svarade en förvånad japanska helt enkelt det ät inte tillåtet här. Så enkelt är det alltså . Det gäller bara att få klart för sig vad som gäller och inte gäller i olika situationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar