söndag 5 februari 2012

Sjögräs - Mums vad gott

Vi var ett sällskap där en god vän kom med en påse och bad mig och en annan person känna på doften från påsen. När den första personen kände doften rynkade  hon på näsan,  när det var min tur så insöp jag denna goda doft som fick mig att förflyttas i tid och rum. Till stränderna men också köken i min barndomsland Japan. Denna doft för den andre personen var nog bara sura dofter. För mig var det barndomens goda delikatesser. Sjögräs och alger. En naturlig och självklar livsmedel i det japanska köket.
Och sjögräs smakar hav. Det är som man äter och smakar på havet, en mycket speciell känsla.

Jag älskade att knapra i mig sjögräs, det var som godis. En skål med ris och sjögräs då blir man mätt och smaklökarna får en underbar upplevelse.

Sjögräs strössel till ris och det är gott

Nu äntligen är sjögräs och alger på antågande i vårt svenska kök . Det fina jag hörde från en god vän var att han importerade sjögräs till Sverige från Spanien, närodlat och ändå med japansk touch.

Vad kan man använde sjögräs till förutom till sushi. Jo som jag skrev tidigare så finns det sjögräs flisor blandar med sesam och som är gott som strössel. Av sjögräs, alger och kulinarisk uppfinnings rikedom kan det ske  magnefika läckra sjögrässallader allt efter smak och tycke. Ingredienser såsom olja , fröer nötter sjögräs så kan sallader både smaka gott och vara hälsosam. Det är kanske inte så konstigt om befolkningen i japan tillhör en befolkning med hög medellivslängd.

Och vi blir mer och mer medvetna om hälsosam mat och väljer det. Enligt KF provkök kommer sjögräs och alger ligga i tio i topp av morgondagens vanligaste livsmedel (anno 2050) så för oss som gillar sjögräs bådar framtiden gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar