fredag 10 februari 2012

Vad har QR kod och Japan med varandra att göra ?

Nya tider nya tekniker och ändå hålla på traditionerna. Det är en av del den japanska kulturen som jag fascineras av och har en stor beundran för. Nyfikenhet och låta nytt komma in samtidigt som man har en vördnad för det ursprungliga. Och det går att förena det förflutna med framtiden och dess nya möjligheter utan att varken dåtiden eller framtiden behöver göra avkall på sig. Detta är  beundransvärt och fascinerande med den japanska själen.

Dagens blogginlägg vill jag ta berätta för dig om framtiden och teknik. Jag som  humanist och har ett hjärta för kultur kunde inte låta bli fascineras det nya som nu kommer in i våra liv och vardagen  Quick response alltså om QR koden och det ska jag skriver  om.

Men vad har qr koden med Japan att göra ?  Jo, qr är uppfunnen i Japan och är en helt naturligt del i japanernas liv.

Första gången jag såg en QR kod visste jag inte vad det var eller hur den fungerade. Men jag lockades av mönstret och tyckte de var vackra bilder.  Med min nya iPhone började jag testa användningen av koda in dessa QR koder. WOW!!!  Det hos hände var för mig som trolleri o magi o det tilltalande mitt barnasinne.

Så i veckan  var jag på en föreläsningen om QR koder. Fick lite kunskap om bakgrund och uppfinnings rikedomen japanerna hade skapat kring QR koders användande. Japanska själen är så mycket mer än bara traditionell konservativ utan också öppen för idéer och nyskapande.

QR började inom den japanska bil industrin för att märka reservdelar. Årtalet var 1994. Men snabbt såg man nya användnings områden bland annat i butiker där man märkte livsmedel med QR koder och därifrån kunde konsumenten få information om livsmedels näringsämne och värde eller hämta tips på  matrecept.

Att Rinellas Japansblogg skulle komma ha en blogginlägg om tekniska område såsom idag förvånar mig och samtidigt inte. Eftersom jag teknik är inte inom mitt kompetens men samtidigt fascineras jag av denna tidsanda som vi lever mitt i. Ett skifte.

En produkt av min barndom från Japan är ändå att fascineras över blandningen av det gamla och det nya, av vad våra förfäders har skapat till oss och vad nästa generation viskar om de önskar för utveckling.

Istället för att vara slav för det nya eller känna oss överkörda av det nya. Så låt oss bjuda in det nya till oss istället för att känna det nya tar över våra liv.

Låt oss få det nya att verka för oss och det goda syftet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar