onsdag 2 mars 2011

Hinamatsuri - Dagen som fick lilla Rinella att känna sig unik






Hiramatsuri -  Flickornas dag. Dagen  som fick lilla Rinella att känna sig unik

Alla barn har rätt till att känna sig unik, för att vi alla är ju unik.
Ändå är det inte en självklarhet för alla, långt ifrån alla har fått uppleva glädjen och den sköna känslan var att vara unik. Många omständigheter ska stämma för att ett barn ska kunna känna sig unik. Jag fick uppleva denna förmånen och gåva att känna mig unik som en liten flicka men jag fick också uppleva när den förmånen smärtsamt togs ifrån mig  genom en kulturkrock.

Den tredje dagen i den tredje månaden firar man i Japan Hiramatsuri. En dag då man ber om flickors tillväxt och lycka. En dag då flickor i Japan står i centrum.(Längre fram på våren firar man pojkarnas dag)

Då tar man fram en trappställning, klär den i rött tyg och ställer upp japanska traditionella dockor. På översta trappsteg sitter kejsaren och kejsarinna som bär på kimono dräkt med tolv lager av kimonos (Lager på lager). De andra trappstegen är till hovdamer, musiker, tjänste folk, möbler, växter och mat. Dessa dockor går i arv från generation till generation. Idag finns även en förenklad variant av denna tradition genom har bara en dock par med kejsaren och kejsarinna .

Precis som hos oss finns julgranen till jul överallt, så är det med denna docktrappa den 3 mars i Japan, den finns på alla platser.

Jag växte upp i Japan från 1 års ålder 8 års ålder och blev start påverkad av flickornas dag . Jag som lite flicka kände mig unik för vart jag än var på min födelsedag så firade man mig genom att skapa denna docktrappsteg. Flickornas dag samman föll med min födelsedag. Så jag kände mig speciell just genom att alla kände till min födelsedag och även firade mig genom docktrappan.
Kan fortfarande förnimma denna känsla.

Från Tokyo flyttade familjen tillbaka till Sverige. Vilket innebar att jag fick inte ha den förmånen att växa bort från denna känsla av att känna speciell genom att förstå att min födelsedag sammanföll med en japansk tradition. För mig blev det en smärtsam insikt att min födelsedag var en dag som alla andra dagar under året utan någon som helst betydelse för andra.


Precis som en del barn blir besvikna när det går upp för den att tomten inte existerar så var det för mig. 
Ingen la notis på att det var min födelsedag. Ingen förklarade för mig varför. Jag blev mig osynlig Efter ett par år accepterade jag detta att det var bara familjen som kände till min födelsedag.

Men idag låter jag mig inte vara osynlig utan just denna dag den 3 dagen i den 3 månaden tillåter jag mig att få vara speciell och synlig med att börja blogga om mig, min historia, mitt arbete och min vision.

Grattis Rinella på födelsedagen och att jag vågade starta en blogg.






16 kommentarer:

  1. Grattis, Rinella! Jag ser fram emot att läsa mer om ditt mycket intressant liv.

    Hälsningar,
    Lani

    SvaraRadera
  2. Åh, Rinella, så fint skrivet. Tusen tack för att du delar med dig! Det kommer bli hur grymt som helst! Lycka till och grattis till fina bloggen, kraaam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Isabella, även om skriven för ett par år sedan är det lika varmt att läsa dem idag Kramar

      Radera
  3. Grattis på födelsedagen Rinella! Vilken fantastisk historia. Jag är säker på att de första åtta åren i alla fall bidrog till att skapa den speciella person du är idag. Ska med glädje följa din blogg.
    Viveka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härliga Viveka . Så härlig att upptäcka ditt kommentar och tänka på all stöd som du har gett sedan dess. Varma hoa kramar

      Radera
  4. Hej! Jag hittade din blogg via facebook. Tycker att den verkar väldigt intressant & fin. Kommer definitivt att följa den :)
    ..& grattis på födelsedagen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria , jag upptäckte kommentarerna idag o det är fyra år sedan . Härligt !

      Radera
  5. Rinella, jag som följt dig en tid är mkt glad att jag genom Mentor Felix har haft möjlighet att påverka lite till sådan fin utveckling!!:) grattis och lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å Maria , åren har gått sedan felixprojektet ändå finns alltid felixprojektet i mitt hjärta som en tacksamhet för den utveckling det inneburit för mig ? Varma tack

      Radera
  6. Vilken underbar historia att starta en blogg med! Ser fram emot att läsa mer framöver!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Matia , en histoira som alltid kommer bära av mig .

      Radera
  7. Kul Rinella!
    På min födelsedag (21 oktober) gick alla i Kobe ut och firade Kobe Port Festival. Jag var ju lite äldre än du (7, 8, 9 och 10 år) men jag saknade också detta firande efter att vi lämnat Japan. Över huvudtaget blev livet mer tyst och färglöst då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår Japan kommer alltid bäras i våran hjärta ! Tack för dina ord Pirjo

      Radera
  8. Hej Rinella,
    Vilken vacker liten historia. Förstår att det måste ha varit en kulturkrock/chock att komma till Sverige. Ser fram emot att träffa dig i nästa vecka och prata Japan...

    SvaraRadera